Tylko Public Transport Service jest zainteresowany wykonaniem naprawy na poziomie P4 dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57KM, należących do Kolei Śląskich. Są to pojazdy o bardzo interesującej historii – zostały one wyprodukowane w latach 60. minionego stulecia i odsprzedane do Polski kilkanaście lat temu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec marca, Koleje Śląskie ogłosiły przetarg na wykonanie naprawy na poziomie P4 dwóch zmodernizowanych jednostek elektrycznych serii EN57KM. Wszystko wskazuje zatem na to, że wyprodukowane w latach 60. minionego stulecia składy pojeżdżą jeszcze kilka lat. Przypomnijmy, że ich pierwszym użytkownikiem były Koleje Jugosławiańskie. Jako że zostały one dostarczone w okresie, gdy funkcję I sekretarza KC PZPR pełnił Władysław Gomułka, bywają określane popularnie mianem “gomułek”. Duża część pojazdów, które po rozpadzie Jugosławii obsługiwały połączenia na terenie dzisiejszej Chorwacji i Słowenii, kilkanaście lat temu trafiła do Polski.
Jednostki oznaczone obecnie jako EN57KM-3001 i EN57KM-3002 zakupił ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie Pesa Mińsk Mazowiecki). Po modernizacji jeździły one przez jakiś czas w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. W roku 2011 trafiły natomiast do Kolei Śląskich. We wspomnianym przetargu na wykonanie naprawy rewizyjnej wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją spółka Public Transport Service. Wszystko wskazuje, że zostanie ona zaakceptowana, ponieważ mieści się w budżecie zamawiającego, określonym na kwotę nieco ponad 8,7 mln zł w ujęciu brutto – została wyceniona na niespełna 8,5 mln zł.
Warto dodać, że w odniesieniu do elektrycznych zespołów trakcyjnych Jugosławia była jedynym klientem eksportowym wrocławskiego Pafawagu. W latach 60. i 70. minionego stulecia czołowy wówczas polski producent taboru szynowego wyprodukował łącznie 40 trójczłonowych i czteroczłonowych “gomułek” Warto dodać, że jednostka EN57KM-3002 została zbudowana w 1964 roku jako 311-002. W ubiegłym roku minęło od tego czasu już 60 lat… Historia EN57KM-3001 była natomiast nieco bardziej zawiła – pojazd powstał na przełomie lat 70. i 80. poprzez przebudowę czteroczłonowej jednostki wybudowanej w drugiej połowie lat 60.
Przeprowadzona już w Polsce modernizacja oprócz zastosowania rozruchu impulsowego objęła również wymianę ściany czołowej, zabudowę nowej, ergonomicznej kabiny maszynisty oraz gruntowną przebudowę przestrzeni pasażerskiej wraz z nowymi kabinami WC z obiegiem zamkniętym. Jednostki można rozpoznać po charakterystycznej ryflowanej ścianie bocznej. Jeżeli oferta Public Transport Service zostanie zaakceptowana, realizacja zamówienia powinna nastąpić w ciągu 8 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy.
Koleje Śląskie posiadają obecnie nad wyraz zróżnicowany (mając na względzie zwłaszcza skalę realizowanych przewozów) tabor. Przewoźnik eksploatuje jednostki elektryczne z rodziny Elf i Impuls, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, o różnej liczbie członów, a także Flirty pierwszej generacji oraz szereg zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 i pochodnych. Z kolei w przypadku zmodernizowanych EN57 i pochodnych oprócz EN57KM eksploatuje zarówno jednostki EN57AKŚ i EN71AKŚ, wyposażone w silniki asynchroniczne, jak i bardzo osobliwe zestawy 14WE – z nowym nadwoziem, ale niezmienionym, archaicznym układem napędowym.